Cookies Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren en in te spelen op de informatiebehoefte van de bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Afbeelding: close-up-green-identity-1618423

ITB Rooskleurige toekomst voor productiebedrijven in Mexico

18 oktober 2019

Mexico is hard op weg om uit te groeien tot dé assemblagehub van Noord-Amerika. Zelfs het nieuwe handelsverdrag – in het leven geroepen voor een betere concurrentiepositie van de Amerikaanse industrie – houdt deze ontwikkeling niet tegen. Hoe dat zit, lees je hieronder.

Met het nieuwe handelsverdrag tussen de Verenigde Staten, Canada en Mexico (USMCA) wilde Donald Trump autofabrikanten stimuleren om hun assemblageactiviteiten van ‘lagelonenland’ Mexico terug naar de VS te verplaatsen, schrijft het Financieel Dagblad. Zo bevat het verdrag onder andere nieuwe regels omtrent de oorsprong van auto-onderdelen. Maar wat wil nu het geval? Veel autofabrikanten voldoen al aan de regels, en blijven dus assembleren in Mexico.

40/16-regel

In het nieuwe verdrag staat dat 40% van een voertuig aangeleverd moet worden door arbeiders die minstens $16 per uur verdienen. In regio’s aan de noordelijke grens van Mexico bedraagt het minimumloon omgerekend $9 per dag. Toch voldoen veel bedrijven, waaronder Ford en Chrysler, al aan de nieuwe regels. Onder meer omdat ook onderzoek en ontwikkeling als onderdeel van de 40% mogen worden beschouwd. En dat gebeurt met name in de VS en Canada, waar de lonen hoger liggen dan $16 per uur.

Afbeelding: construction-helmet-industry-1216589

Driekwart van de productie in de handelszone

Ook moet 75% van de auto nu binnen de handelszone gemaakt worden. Dit was voorheen 62,5%. Dat leidt er enerzijds toe dat Noord-Amerikaanse autobouwers kiezen voor toeleveranciers dicht bij huis: in Mexico. Anderzijds kiezen toeleveranciers er zelf voor om hun productie te verplaatsen naar Mexico of om hier een nieuwe vestiging te openen. De competitieve lonen en de gemakkelijke toegang tot de grootste economie ter wereld zijn doorslaggevend bij de keuze voor Mexico. Bovendien zijn de fabrieken in Mexico inmiddels ultramodern, en gaan ze de concurrentie aan met geavanceerde vestigingen in de VS.

Conclusie

Het handelsverdrag zorgt dus niet direct voor een radicale veranderingen of meer industriële banen in de VS. Juist Mexico plukt op dit moment de vruchten van de nieuwe regels. De hightech en gespecialiseerde toeleveranciers blijven in de VS en Canada, de grote assemblagefabrieken gaan alsnog naar Mexico.

Ook klaar voor productie in Mexico?

Neem contact met ons op! ITB Group heeft wereldwijd productiefaciliteiten, onder andere in Mexico. Zo zijn we in staat om local for local te produceren. We adviseren je graag over de meest voordelige productielocatie voor jouw business.