Hoe werkt DFM?
Een DFM-traject bestaat uit twee fases. In de eerste fase beoordelen we het concept op hoofdlijnen. Hierbij concentreren we ons op de belangrijkste issues, zoals welk deel van het product in welk deel van de matrijs komt (cavity en core). Dit bepaalt namelijk op welke plekken op het product later aftekeningen en vloeilijnen zichtbaar zijn. Ook kijken we of er genoeg lossingsruimte is, waar de schuifconstructies moeten komen, en hoe en waar het kunststof aangespoten wordt. In de tweede fase controleren we het productontwerp meer op detailniveau. Zo checken we de textuur in combinatie met de lossing, of de kunststof overal goed gekoeld kan worden en of er plekken zijn waar het staal van de matrijs dun (en daardoor zwak) is.
DFM-checklist
Hieronder vind je de twintig aspecten waar ITB, de klant en de toolmaker het productontwerp op beoordelen tijdens het DFM-traject. Deze checklist gebruiken we consequent bij elk product.
1. Overzicht van de onderdelen |
11. Product markering |
2. Weergave van matrijsdelingen |
12. Koelsysteem ontwerp |
3. Indruk van de schuiven |
13. Vloeiweg analyse |
4. Matrijs lay-out |
14. Wanddikte-analyse |
5. Aanspuittype- en locatie |
15. Vloeilijnen |
6. Deellijnen |
16. Luchtinsluitingen |
7. Lossinganalyse |
17. Vloeiweg |
8. Uitwerpen van het product |
18. Matrijsrisicoanalyse |
9. Staalsterkte |
19. Kromtrekkingen |
10. Ondersnijdingen |
20. Mogelijke kwaliteitsproblemen identificeren |
|
|